Biografie
Zijn eerste compositie op zevenjarige leeftijd
Zimmerman werd geboren in 1948 in Amsterdam. Hij groeide op in een cultureel gezin en schreef zijn eerste composities op zevenjarige leeftijd. Hij studeerde op het Koninklijk Conservatorium in Den Haag klarinet en volgde hierna een tweede studie met piano als hoofdinstrument. Na zijn studie ging hij werken voor diverse theaterproducties, waar hij snel naam maakte.
Arrangementen en filmscores
Bob Zimmerman schreef onder andere muziek voor de korte film “De Elektriseermachine van Wimshurst” van Erik van Zuylen (1978) en de lange speelfilm “An Bloem” van Peter Oosthoek (1983). De LP met de muziek van deze film werd gespeeld door het Schoenberg Ensemble o.l.v. Reinbert de Leeuw en won een Edison in 1984.
In 1982 begon hij een samenwerking met cabaretier Seth Gaaikema, die tot 2000 zou duren. Daarnaast is hij, sinds 1995, de vocale coach van de a capella zanggroep Montezuma’s Revenge. Daarnaast is hij een van de vaste arrangeurs van het Metropole Orkest. In 1989 schreef hij zijn eerste filmscore voor de film De Avonden van Rudolf van den Berg. Hierna maakte hij ook de scores van For my baby (1997), Snapshots (2002), Tirza (2010) en Süskind (2012) en de muziek bij de documentaire Staal & Lavendel over Cornelis Verolme (2007), allen onder de regie van Van den Berg. De laatste jaren heeft hij gewerkt aan musicalprogramma’s rond de liedjes van Harry Bannink, Ramses Shaffy en Toon Hermans.
Relatie met het Koninklijk Huis
Zimmerman heeft ook gewerkt voor het Nederlandse Koninklijk Huis. In 2000 en 2002 maakte hij arrangementen voor twee cd’s van Prinses Christina. In 2002 schreef hij tevens het arrangement van de tango Adiós Nonino van Ástor Piazzolla, dat door bandoneonspeler Carel Kraayenhof gespeeld werd op het huwelijk van Prins Willem-Alexander en Máxima Zorreguieta.