Eye Trap – IFFR 2012

Eye Trap – IFFR 2012

Het ‘Eye Trap’ project heeft als opzet werkelijkheid en bioscoopervaring te vermengen, via een installatie en via nieuw gecomponeerde muziek, met het uitzicht op een karakteristiek stuk Rotterdam als onderwerp. Muziekinstituut MultiMedia (MiMM) heeft er als coproducerende partner voor gekozen om de muziek voor deze productie met een team van componisten tot stand te brengen.

Op de foto, de componisten die mee werkten aan de muziek voor ‘Eye Trap’ (op Renger Koning na, die helaas in de perikelen van de ns was blijven steken in Utrecht…) en dirigent Ernst van Tiel. Van links naar rechts: Than van Nispen tot Pannerden, Stan Verberkt, Vincent de Koning, Harry de Wit, Bob Zimmerman, Yorick Goldewijk, Paul van Vulpen, Ad van Dongen, Loek Dikker, Toon Vieijra , Ernst van Tiel (dirigent), Stan Koch.

Bob Zimmerman, compositorisch eindredacteur, schreef voor het programmaboekje van Eye Trap:

“Hoeveel componisten heb je nodig om de zonsondergang van 3 februari 2012 boven de Maas te componeren?
Het MiMM kwam uit op 11 samenwerkende componisten, die onder het gesternte van dit gekkengetal wel zo’n zonderling verbond wilden sluiten. Gelukkig kon het MiMM leunen op een mooie ervaring: in het IFFR editie 2011 hadden zij zelfs 17 man nodig om collectief een succesvolle score te componeren voor een historische film, Kuleshov’s The Extraordinary Adventures of Mr. West in the Land of the Bolsheviks, een roemruchte Red Western uit 1924. Daar werd ook de kiem gelegd voor een volgende samenwerking tussen het IFFR, het MiMM en het Metropole Orkest o.l.v. Ernst van Tiel.
Nog eigenaardiger wordt zo’n samenwerking overigens als blijkt dat er geen film nodig is om filmmuziek te componeren. Kunstenares en regisseuse Germaine Kruip bombardeert het betoverende uitzicht vanuit de Cruise Terminal over de Maas en Rotterdam Noord tot film du jour. Zij doet dat door middel van allerlei geheimzinnige en ook voor ons nog verrassende manipulaties met filmische middelen als uitsnede, licht, dramatische ontwikkeling en wie weet wat nog meer. Onze filmmuziek wordt ook nu weer live gespeeld door het Meesterlijke Metropole Orkest , en bergt in zich ook vele mogelijkheden om ter plekke van het voorgeschreven traject af te wijken. De “film” die wij zien is immers onvoorspelbaar; eigenlijke bestaan de film en haar muziek alleen maar dan en daar, is in essentie onherhaalbaar!
En die elf componisten, ach, ook zij lieten elk het toeval een belangrijke rol spelen bij het tot stand komen van de filmscore, in de blijde zekerheid dat als je je goed concentreert het toeval gretig jouw kant oprolt. Al is het natuurlijk ook een flinke hoop werk, vele weken van noeste vlijt voordat er een partituur lag die deze toevalsfilm muzikaal kan aansturen, de golven kan laten wenen, de gebouwen laten lachen, de toeschouwer laten huiveren. Deze collectieve creativiteit leverde precies 55.725 noten op, die U straks om de oren zullen dansen.
En als het toeval het wil, ontstaat dan die gedroomde fusie tussen beeld, geluid en drama waar de ware filmliefhebber steeds maar weer naar op zoek is….
Namens Uw componerende elftal: Loek Dikker, Ad van Dongen, Yorick Goldewijk, Stan Koch, Renger Koning, Vincent de Koning, Than van Nispen, Stan Verberkt, Toon Vieijra, Paul van Vulpen en Harry de Wit, Bob Zimmerman, compositorisch eindredacteur”

Bron: MiMM, www.mimm.nl/eyetrap
Foto: Toon Vieijra

Meer:
www.filmfestivalrotterdam.com/nl/films/eye-trap
www.mimm.nl/eyetrap

Delen